Hobbycity Hobbyking Transmitter ReceiverModeláři na letišti Točnábrushless motor regulator spin gliders
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 NastaveníNastavení   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Tvrdé pájení - jak na to?

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Modeláři na letišti Točná -> Technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
StepanS



Založen: 02 leden 2008
Příspěvky: 369
Bydliště: Praha Pankrác

PříspěvekZaslal: Ne 09.leden 2011 11:57:05    Předmět: Tvrdé pájení - jak na to? Odpovědět s citátem

Ahoj panstvo,
přispěju alespoň technickým dotazem v tomto modelářsky okurkovém období...

Ježíšek mi letos nadělil tohle:
http://www.dremeleurope.com/dremelocs-cz/Product.jsp;jsessionid=449767B8BE710D40E82FC69FE3758144.s032?&ccat_id=2031&prod_id=344

Tak bych se rád nachytřil jak s tím správně pracovat...
Jde mi speciálně o možnost tvrdého pájení otevřeným plamenem, ale rozvinu to do několika otázek...

- jak kupříkladu spájet drátový podvozek z 3mm ocelového prutu.
Jak jsem viděl, tak se k sobě dva prtuty smotají tenčím měděným drátkem a pak se to propájí. Je na to ale potřeba nějaké speciální tavidlo? Dává se tam jen klasická měkká cínová pájka (jako na plošný spoj) nebo nějaká jiná?

Co pájení mosazí nebo stříbrem? Má někdo zkušenost? Hořák má teplotu okolo 1300°C což už by na malé tvrdé pájení mělo stačit...
Můžu tedy třeba tu ocel pájet mosazí??? Jsou na to jiná tavidla než na cín? Kde se taková pájecí mosaz sežene?

Když jsem koukal na nabídku pájecích cínů tak jsem našel i jejich různé složení, ale vůbec z toho nejsem moudrý v čem se to liší a co na co použít...

Jak je to s pájením hliníku? Jde to? Čím?

Díky předem za rady, porady!
_________________________________________
Phoenix Classic EP, Multiplex Acromaster, Zlín 226 LM-model, kanál 65, JETI Duplex
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
mirekve



Založen: 05 duben 2010
Příspěvky: 194
Bydliště: Modrany

PříspěvekZaslal: Ne 09.leden 2011 20:00:51    Předmět: Odpovědět s citátem

sice velkej specialista nejsem ale muzu ti dodat nekolik druhu stribrnych pajek a muzes zkouset co to umi Idea
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kaiser



Založen: 01 červen 2007
Příspěvky: 1260
Bydliště: Modřany

PříspěvekZaslal: Po 10.leden 2011 00:25:06    Předmět: Odpovědět s citátem

Bod tání "železných" kovů je cca od 1400 do 1600 stupňů. záleží na kvalitě "železa - rudy" samotné, ale hlavně na jejich příměsích při výrobě na ocel.
Pro tvrdé pájení ocele je nejčastěji používaná mosaz - bod tání cca 900 stupňů. Je podobně jako cínová pájka ve dvou základních variantách poměru smíchaných kovů. To ale pro naše pájení není vůbec rozhodující, ať si vemeš kteroukoli mosaz - chybu neuděláš. K pájení mosazí potřebuješ jako tavidlo Borax. Ten je v podobě bílého prášku prodáván většinou ve stejním obchodě jako mosaz pro tvrdé pájení. Pro pájení podvozku ti jí ale nedoporučuji. Ocelovému drátu, který potřebuješ spájet, vyhřátím změníš jeho "ocelové" vlastnosti a zpět je doma těžko znovu nastolíš (pokud teda doma běžně nemáš olejovou lázeň a v oku nemáš barevnou škálu oceli pro kalení, popuštění, žíhání atd.).
Pájení mědí ti nedoporučuji. Je náročnější než mosazí. Při pájení mosazí ti Borax a mosaz odpustí dost velké nečistoty na pájených spojích. Měď je v drtivé většině k nečistotám nekompromisní a "nechytá se". Taky má vyšší bod tání. Zase si ocelový drát vyhřeješ.
Dalším možným pájedlem je stříbro - bod tání pod mosazí, asi 800 stupínků. Stříbrná pájka může mít tavidlo na sobě (něco podobného jako cínová v trubičce), ale tady je tavidlo na povrchu pájky (jako u elektrody). Pokud budeš pájet stříbrem - doporučuji tavidlo na pájce. Je to nejjednodušší. Pak se ještě prodává v podobě pasty, kterou rozetřeš před pájením na spoj. Bacha ale na poměr stříbra v pájce. Čim víc tim líp, ale taky dráž.
Cínem bych podvozek asi nepájel - pokud bude spoj námáh do krutu. Sice by to u lehčích letadel spoj asi vydržel a nepraskl, ale zkušenost s tím nemám.
Osobně bych u těžšího éra šel asi do stříbra. Ale zase přiznávám, že mám v pevnosti "ruskou" školu. Tam, kde bohatě stačí 5mm šroubek já narvu 8mm a ještě mám obavy, jestli to stačí.
A včil mudruj Confused
_________________________________________
Elektrovětroň MATES s osvětlením, MOHAWK, hydroplány: 1.Saro Cloud litl, 2. SARO CLOUD big, 3.HOGO,MiG 3, větroň TOM z balzy a papíru a s motorem,šídlo F22, F4-U Corsair z EPP, dvouplocha z EPP typ "co dům dal",AirBába, P-82 TWIN Mustang, Me Bf 109E od StyroKitu a VLAJKOVÁ LOĎ - noční stihač - HEINKEL 219 UHU.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MichalH



Založen: 01 červen 2007
Příspěvky: 2071
Bydliště: mám

PříspěvekZaslal: Po 10.leden 2011 16:12:05    Předmět: Odpovědět s citátem

Štěpáne, letování je sranda - dělají to jenom lidi Laughing . Buď rád, že ti Ježíšek místo toho nepřinesl třeba skalpel. To bys se musel tady ptát, jak se svépomocí operuje třeba kýla nebo slepé střevo ( kdyby tě to náhodou potkalo). A takový korespondenční kurs operatéra, to je jen obdoba korespondenčního kurzu páječe a letovače.
Very Happy Ale letování se opravdu dá naučit.
_________________________________________
MichalH
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
StepanS



Založen: 02 leden 2008
Příspěvky: 369
Bydliště: Praha Pankrác

PříspěvekZaslal: Út 11.leden 2011 01:11:27    Předmět: Odpovědět s citátem

óóóó, děkuji všem odpovídačům Very Happy

Mirku, děkuji za nabídku pájek, budu moc rád, že budu mít čím testovat!

Romane, děkuji za základní teoretickou průpravu...uvidím, jestli ten vzorek od Mirka bude mít nějaké tavidlo uvnitř, či venku a když ne, tak se přijdu optat, kde se to tavidlo kupuje..

Michale, i tobě děkuji za příspěvek....mohu tomu rozumět tak, že se někdy můžu stavit u tebe a nechat se proškolit i prakticky?? Very Happy

Jinak budu rád, když i někdo další mimo "tvrdé jádro" (tzv. Hardcore Laughing ) odpovídačů přijde s nějakou radou, postřehem či tipem z vlastní zkušenosti...rád se ještě nechám poučit..
Díky!
_________________________________________
Phoenix Classic EP, Multiplex Acromaster, Zlín 226 LM-model, kanál 65, JETI Duplex
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
MichalH



Založen: 01 červen 2007
Příspěvky: 2071
Bydliště: mám

PříspěvekZaslal: Út 11.leden 2011 14:04:57    Předmět: Odpovědět s citátem

Štěpáne, stavit se samozřejmě můžeš kdykoliv, letování pro průměrného šiku ( získal jsem dojem, že nejsi tak úplný nešika) není problém. A když budeš mít čas a chuť, můžeš si tu sletovat třeba klec na kanára. Jsem staromilec a používám sloveso letovat ( germanizmus) místo českého pájet. Ale zase nejsem takový, jako byl můj děda, který měl místo nářadí vercajk. Very Happy Very Happy Very Happy P.S. : veškeré pájecí, letovací a svářecí potřeby se kupují ve Svářečských potřebách - třeba na Vídeňské, po pravé straně 300m za odbočkou ( kruhový objezd) na Kunratice, když jedeš z Prahy( Jestli to budeš mít jako dalšího koníčka, určitě se tam dá koupit i kožená zástěra - pro jistotu. Smile )
_________________________________________
MichalH
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Modeláři na letišti Točná -> Technika Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.pcforum.sk