Hobbycity Hobbyking Transmitter ReceiverModeláři na letišti Točnábrushless motor regulator spin gliders
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 NastaveníNastavení   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Jak vyosit motor?

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Modeláři na letišti Točná -> Technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
StepanS



Založen: 02 leden 2008
Příspěvky: 369
Bydliště: Praha Pankrác

PříspěvekZaslal: St 12.listopad 2008 01:22:08    Předmět: Jak vyosit motor? Odpovědět s citátem

Zas jeden hloupý dotaz... Very Happy
Kam se má vyosit motor u dolnoplošníku??
_________________________________________
Phoenix Classic EP, Multiplex Acromaster, Zlín 226 LM-model, kanál 65, JETI Duplex
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Kaiser



Založen: 01 červen 2007
Příspěvky: 1260
Bydliště: Modřany

PříspěvekZaslal: St 12.listopad 2008 12:16:32    Předmět: Odpovědět s citátem

Já bych ho vyosil stejně jako u hornoplošníka, tzn. vyosit doprava (1-2°) podle váhy modelu, síly motoru spolu s velikostí vrtule a rozpětí. Sklon motoru podle zhruba stejných pravidel. jen se k němu asi dá ještě počítat s úhlem náběhu křídla. Mám tu zkušenost, že větší úhel náběhu (víc jak 2°) a menší sklon motoru dělá z éra "raketu".
Až to uděláš a poprvé hodíš, tak stejně zjistíš, že to může být trochu jinak a můžeš dolaďovat krom trimů i sklon a vyosení. Můžeš se ale i trefit Very Happy.
Takhle bych to udělal já, což neznamená, že je to to nejlepší. Možná ti někdo zkušený poradí lépe.
_________________________________________
Elektrovětroň MATES s osvětlením, MOHAWK, hydroplány: 1.Saro Cloud litl, 2. SARO CLOUD big, 3.HOGO,MiG 3, větroň TOM z balzy a papíru a s motorem,šídlo F22, F4-U Corsair z EPP, dvouplocha z EPP typ "co dům dal",AirBába, P-82 TWIN Mustang, Me Bf 109E od StyroKitu a VLAJKOVÁ LOĎ - noční stihač - HEINKEL 219 UHU.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MichalH



Založen: 01 červen 2007
Příspěvky: 2071
Bydliště: mám

PříspěvekZaslal: St 12.listopad 2008 14:39:11    Předmět: Odpovědět s citátem

Vyosení motoru doprava je kvůli vyrovnání klopného momentu točící se vrtule, stejné u horno i dolnoplošníku - jak říká Roman cca 2 stupně vpravo. Sklon motoru směrem dolů u hornoplošníku kompenzuje moment síly ( tahu ) motoru vůči opačné síle ( součet čelního odporu a vztlaku) v ose křídla. Čím větší je rameno momentu tahu motoru, tím větší by teoreticky měl být sklon ( jen teoreticky, protože jako opačná síla tam působí třeba čelní odpor trupu). U dolnoplošníku obdobně tah motoru ( síla) působí vůči křídlu momentem, jehož rameno ovšem směřuje nahoru, takže motor má tendenci model klopit směrem dolů ( tedy opačně, než hornoplošník). Odborné prameny tudíž logicky doporučují u dolnoplošníku nulový sklon, někdy dokonce 1 stupeň vzhůru ( vůči podélné ose modelu). Konec bezplatné rady. Very Happy Very Happy Very Happy
_________________________________________
MichalH
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
leguan



Založen: 20 červenec 2008
Příspěvky: 292
Bydliště: Praha 13 velká ohrada

PříspěvekZaslal: St 12.listopad 2008 22:32:33    Předmět: Odpovědět s citátem

Nechci nijak vyvracet zaběhlé teorie, ale asi to tak jednoznačné nebude Wink
Já například u mustanga musel potlačit motor o dobrá 4%-5%, naopak vyosovat jsem ho nemusel vůbec. Čistě moje praktická zkušenost..... Smile
Bude to chtít asi trochu laborovat.......
_________________________________________

"vzlétnout můžeš, ale přistát musíš"
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Janek



Založen: 01 leden 2008
Příspěvky: 1894
Bydliště: kousek od Blatné (JČ)

PříspěvekZaslal: Čt 13.listopad 2008 00:29:15    Předmět: Odpovědět s citátem

Teorii podchytil Michal, nemám co dodat Very Happy
Z praxe u mého dolnoplošníku je motor vyosený vpravo tak jak je "zvykem" a ještě doladěný podložkou optimálně pro daný pohon.
No a kupodivu je i celkem výrazně potlačený dolů (úhel jsem neměřil).
Při konstrukci a stavbě trupu jsem si totiž tu dolnoplošnost jaksi neuvědomil.. ..a nemám důvod to upravovat, protože to éru vůbec nevadí, spíš bych řekl naopak. Ani při prudkém přidání plynu (je to elektrika) nejeví žádnou snahu se vzpínat nebo naopak proklesávat, jen razantně zrychlí a po přitažení jde "za vrtulí" do nebe jak po niti. Což mi naprosto vyhovuje.. Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MichalH



Založen: 01 červen 2007
Příspěvky: 2071
Bydliště: mám

PříspěvekZaslal: Čt 13.listopad 2008 01:30:30    Předmět: Odpovědět s citátem

Janek napsal:
Teorii podchytil Michal, nemám co dodat Very Happy
Z praxe u mého dolnoplošníku je motor vyosený vpravo tak jak je "zvykem" a ještě doladěný podložkou optimálně pro daný pohon.
No a kupodivu je i celkem výrazně potlačený dolů (úhel jsem neměřil).
Při konstrukci a stavbě trupu jsem si totiž tu dolnoplošnost jaksi neuvědomil.. ..a nemám důvod to upravovat, protože to éru vůbec nevadí, spíš bych řekl naopak. Ani při prudkém přidání plynu (je to elektrika) nejeví žádnou snahu se vzpínat nebo naopak proklesávat, jen razantně zrychlí a po přitažení jde "za vrtulí" do nebe jak po niti. Což mi naprosto vyhovuje.. Very Happy
Tu teorii jsem nevymyslel. Kinematika je jednoznačná, stačí si graficky sečíst vektory působících sil a výslednice tahu vám vyjde. Ale třeba ti ten eroplán v tomhle seřízení lítá proti fyzikálním zákonům, protože je nezná.l Very Happy Very Happy Very Happy ( je jasné, že tam třeba hraje velkou roli úhel náběhu křídla a tím působící vztlak)
_________________________________________
MichalH
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kaiser



Založen: 01 červen 2007
Příspěvky: 1260
Bydliště: Modřany

PříspěvekZaslal: Čt 13.listopad 2008 19:49:40    Předmět: Odpovědět s citátem

Já měl u MiGa vrtuli jak ulomenou na obě strany (doprava a dolu), aby ho to nikam netahalo Confused .
_________________________________________
Elektrovětroň MATES s osvětlením, MOHAWK, hydroplány: 1.Saro Cloud litl, 2. SARO CLOUD big, 3.HOGO,MiG 3, větroň TOM z balzy a papíru a s motorem,šídlo F22, F4-U Corsair z EPP, dvouplocha z EPP typ "co dům dal",AirBába, P-82 TWIN Mustang, Me Bf 109E od StyroKitu a VLAJKOVÁ LOĎ - noční stihač - HEINKEL 219 UHU.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Janek



Založen: 01 leden 2008
Příspěvky: 1894
Bydliště: kousek od Blatné (JČ)

PříspěvekZaslal: Čt 13.listopad 2008 20:43:43    Předmět: Odpovědět s citátem

MichalH napsal:
Tu teorii jsem nevymyslel. Kinematika je jednoznačná, stačí si graficky sečíst vektory působících sil a výslednice tahu vám vyjde. Ale třeba ti ten eroplán v tomhle seřízení lítá proti fyzikálním zákonům, protože je nezná.l Very Happy Very Happy Very Happy ( je jasné, že tam třeba hraje velkou roli úhel náběhu křídla a tím působící vztlak)

Já tě nepodezírám, koneckonců teorii znám taky.
Mě jí učili kdysi v aeroklubu a já to později -někdy marně- vtloukal do hlavy žáčkům na kurzech paraglidingu Laughing

Tím příkladem jsem chtěl jen poukázat, že ani jasné fyzikální teorie nejsou dogmata a experiment je věčný (a vděčný). A aby se toho Štěpán nebál, protože se stejně hukáže teprve haž to poletí...

P.S. Důrazně odmítám, že by můj eroplán neznal fyzikální zákony. Každý lichý čtvrtek mu z nich totiž předčítám!
Teď jsme u tělesa ponořeného do kapaliny, když se má přeškolit na ten hydroplán Very Happy Very Happy Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MichalH



Založen: 01 červen 2007
Příspěvky: 2071
Bydliště: mám

PříspěvekZaslal: Čt 13.listopad 2008 22:11:51    Předmět: Odpovědět s citátem

No, tak jste mě utloukli, jěště mě musíte přesvědčit, že to lítá líp s vrtulí obráceně namontovanou a už budu definitivně zticha. Ž e já jsem se do toho vůbec zapojil, vy experimentátoři!!! Laughing Laughing Laughing
_________________________________________
MichalH
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
leguan



Založen: 20 červenec 2008
Příspěvky: 292
Bydliště: Praha 13 velká ohrada

PříspěvekZaslal: Čt 13.listopad 2008 22:36:10    Předmět: Odpovědět s citátem

MichalH napsal:
No, tak jste mě utloukli, jěště mě musíte přesvědčit, že to lítá líp s vrtulí obráceně namontovanou a už budu definitivně zticha. Ž e já jsem se do toho vůbec zapojil, vy experimentátoři!!! Laughing Laughing Laughing


Neber si to osobně. To experimentování je na tom modelaření to nejlepší, vždyť by to byla nuda, kdyby to člověk hodil a hned to letělo Laughing Laughing Laughing Wink
_________________________________________

"vzlétnout můžeš, ale přistát musíš"
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
MichalH



Založen: 01 červen 2007
Příspěvky: 2071
Bydliště: mám

PříspěvekZaslal: Pá 14.listopad 2008 17:15:31    Předmět: Odpovědět s citátem

Já vim, že jo, vždyť každý můj let je vlastně experiment ( jak to dopadne) Very Happy
_________________________________________
MichalH
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ivan



Založen: 01 červen 2007
Příspěvky: 720
Bydliště: Praha 4

PříspěvekZaslal: So 15.listopad 2008 18:37:49    Předmět: Odpovědět s citátem

MichalH napsal:
Já vim, že jo, vždyť každý můj let je vlastně experiment ( jak to dopadne) Very Happy


Ale to není technikou, ale rukama Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy (to byl jen pokus o žert, všichni víme, že je to jinak Smile )
_________________________________________
DHC 2 Beaver , S.E.5.a, PT-17 Super Stearman, Glastar a nějaké další poletuchy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Modeláři na letišti Točná -> Technika Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.pcforum.sk