Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
StepanS
Založen: 02 leden 2008 Příspěvky: 369 Bydliště: Praha Pankrác
|
Zaslal: St 12.listopad 2008 01:22:08 Předmět: Jak vyosit motor? |
|
|
Zas jeden hloupý dotaz...
Kam se má vyosit motor u dolnoplošníku?? _________________________________________ Phoenix Classic EP, Multiplex Acromaster, Zlín 226 LM-model, kanál 65, JETI Duplex |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kaiser
Založen: 01 červen 2007 Příspěvky: 1260 Bydliště: Modřany
|
Zaslal: St 12.listopad 2008 12:16:32 Předmět: |
|
|
Já bych ho vyosil stejně jako u hornoplošníka, tzn. vyosit doprava (1-2°) podle váhy modelu, síly motoru spolu s velikostí vrtule a rozpětí. Sklon motoru podle zhruba stejných pravidel. jen se k němu asi dá ještě počítat s úhlem náběhu křídla. Mám tu zkušenost, že větší úhel náběhu (víc jak 2°) a menší sklon motoru dělá z éra "raketu".
Až to uděláš a poprvé hodíš, tak stejně zjistíš, že to může být trochu jinak a můžeš dolaďovat krom trimů i sklon a vyosení. Můžeš se ale i trefit .
Takhle bych to udělal já, což neznamená, že je to to nejlepší. Možná ti někdo zkušený poradí lépe. _________________________________________ Elektrovětroň MATES s osvětlením, MOHAWK, hydroplány: 1.Saro Cloud litl, 2. SARO CLOUD big, 3.HOGO,MiG 3, větroň TOM z balzy a papíru a s motorem,šídlo F22, F4-U Corsair z EPP, dvouplocha z EPP typ "co dům dal",AirBába, P-82 TWIN Mustang, Me Bf 109E od StyroKitu a VLAJKOVÁ LOĎ - noční stihač - HEINKEL 219 UHU. |
|
Návrat nahoru |
|
|
MichalH
Založen: 01 červen 2007 Příspěvky: 2071 Bydliště: mám
|
Zaslal: St 12.listopad 2008 14:39:11 Předmět: |
|
|
Vyosení motoru doprava je kvůli vyrovnání klopného momentu točící se vrtule, stejné u horno i dolnoplošníku - jak říká Roman cca 2 stupně vpravo. Sklon motoru směrem dolů u hornoplošníku kompenzuje moment síly ( tahu ) motoru vůči opačné síle ( součet čelního odporu a vztlaku) v ose křídla. Čím větší je rameno momentu tahu motoru, tím větší by teoreticky měl být sklon ( jen teoreticky, protože jako opačná síla tam působí třeba čelní odpor trupu). U dolnoplošníku obdobně tah motoru ( síla) působí vůči křídlu momentem, jehož rameno ovšem směřuje nahoru, takže motor má tendenci model klopit směrem dolů ( tedy opačně, než hornoplošník). Odborné prameny tudíž logicky doporučují u dolnoplošníku nulový sklon, někdy dokonce 1 stupeň vzhůru ( vůči podélné ose modelu). Konec bezplatné rady. _________________________________________ MichalH |
|
Návrat nahoru |
|
|
leguan
Založen: 20 červenec 2008 Příspěvky: 292 Bydliště: Praha 13 velká ohrada
|
Zaslal: St 12.listopad 2008 22:32:33 Předmět: |
|
|
Nechci nijak vyvracet zaběhlé teorie, ale asi to tak jednoznačné nebude
Já například u mustanga musel potlačit motor o dobrá 4%-5%, naopak vyosovat jsem ho nemusel vůbec. Čistě moje praktická zkušenost.....
Bude to chtít asi trochu laborovat....... _________________________________________
"vzlétnout můžeš, ale přistát musíš" |
|
Návrat nahoru |
|
|
Janek
Založen: 01 leden 2008 Příspěvky: 1894 Bydliště: kousek od Blatné (JČ)
|
Zaslal: Čt 13.listopad 2008 00:29:15 Předmět: |
|
|
Teorii podchytil Michal, nemám co dodat
Z praxe u mého dolnoplošníku je motor vyosený vpravo tak jak je "zvykem" a ještě doladěný podložkou optimálně pro daný pohon.
No a kupodivu je i celkem výrazně potlačený dolů (úhel jsem neměřil).
Při konstrukci a stavbě trupu jsem si totiž tu dolnoplošnost jaksi neuvědomil.. ..a nemám důvod to upravovat, protože to éru vůbec nevadí, spíš bych řekl naopak. Ani při prudkém přidání plynu (je to elektrika) nejeví žádnou snahu se vzpínat nebo naopak proklesávat, jen razantně zrychlí a po přitažení jde "za vrtulí" do nebe jak po niti. Což mi naprosto vyhovuje.. |
|
Návrat nahoru |
|
|
MichalH
Založen: 01 červen 2007 Příspěvky: 2071 Bydliště: mám
|
Zaslal: Čt 13.listopad 2008 01:30:30 Předmět: |
|
|
Janek napsal: | Teorii podchytil Michal, nemám co dodat
Z praxe u mého dolnoplošníku je motor vyosený vpravo tak jak je "zvykem" a ještě doladěný podložkou optimálně pro daný pohon.
No a kupodivu je i celkem výrazně potlačený dolů (úhel jsem neměřil).
Při konstrukci a stavbě trupu jsem si totiž tu dolnoplošnost jaksi neuvědomil.. ..a nemám důvod to upravovat, protože to éru vůbec nevadí, spíš bych řekl naopak. Ani při prudkém přidání plynu (je to elektrika) nejeví žádnou snahu se vzpínat nebo naopak proklesávat, jen razantně zrychlí a po přitažení jde "za vrtulí" do nebe jak po niti. Což mi naprosto vyhovuje.. | Tu teorii jsem nevymyslel. Kinematika je jednoznačná, stačí si graficky sečíst vektory působících sil a výslednice tahu vám vyjde. Ale třeba ti ten eroplán v tomhle seřízení lítá proti fyzikálním zákonům, protože je nezná.l ( je jasné, že tam třeba hraje velkou roli úhel náběhu křídla a tím působící vztlak) _________________________________________ MichalH |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kaiser
Založen: 01 červen 2007 Příspěvky: 1260 Bydliště: Modřany
|
Zaslal: Čt 13.listopad 2008 19:49:40 Předmět: |
|
|
Já měl u MiGa vrtuli jak ulomenou na obě strany (doprava a dolu), aby ho to nikam netahalo . _________________________________________ Elektrovětroň MATES s osvětlením, MOHAWK, hydroplány: 1.Saro Cloud litl, 2. SARO CLOUD big, 3.HOGO,MiG 3, větroň TOM z balzy a papíru a s motorem,šídlo F22, F4-U Corsair z EPP, dvouplocha z EPP typ "co dům dal",AirBába, P-82 TWIN Mustang, Me Bf 109E od StyroKitu a VLAJKOVÁ LOĎ - noční stihač - HEINKEL 219 UHU. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Janek
Založen: 01 leden 2008 Příspěvky: 1894 Bydliště: kousek od Blatné (JČ)
|
Zaslal: Čt 13.listopad 2008 20:43:43 Předmět: |
|
|
MichalH napsal: | Tu teorii jsem nevymyslel. Kinematika je jednoznačná, stačí si graficky sečíst vektory působících sil a výslednice tahu vám vyjde. Ale třeba ti ten eroplán v tomhle seřízení lítá proti fyzikálním zákonům, protože je nezná.l ( je jasné, že tam třeba hraje velkou roli úhel náběhu křídla a tím působící vztlak) |
Já tě nepodezírám, koneckonců teorii znám taky.
Mě jí učili kdysi v aeroklubu a já to později -někdy marně- vtloukal do hlavy žáčkům na kurzech paraglidingu
Tím příkladem jsem chtěl jen poukázat, že ani jasné fyzikální teorie nejsou dogmata a experiment je věčný (a vděčný). A aby se toho Štěpán nebál, protože se stejně hukáže teprve haž to poletí...
P.S. Důrazně odmítám, že by můj eroplán neznal fyzikální zákony. Každý lichý čtvrtek mu z nich totiž předčítám!
Teď jsme u tělesa ponořeného do kapaliny, když se má přeškolit na ten hydroplán |
|
Návrat nahoru |
|
|
MichalH
Založen: 01 červen 2007 Příspěvky: 2071 Bydliště: mám
|
Zaslal: Čt 13.listopad 2008 22:11:51 Předmět: |
|
|
No, tak jste mě utloukli, jěště mě musíte přesvědčit, že to lítá líp s vrtulí obráceně namontovanou a už budu definitivně zticha. Ž e já jsem se do toho vůbec zapojil, vy experimentátoři!!! _________________________________________ MichalH |
|
Návrat nahoru |
|
|
leguan
Založen: 20 červenec 2008 Příspěvky: 292 Bydliště: Praha 13 velká ohrada
|
Zaslal: Čt 13.listopad 2008 22:36:10 Předmět: |
|
|
MichalH napsal: | No, tak jste mě utloukli, jěště mě musíte přesvědčit, že to lítá líp s vrtulí obráceně namontovanou a už budu definitivně zticha. Ž e já jsem se do toho vůbec zapojil, vy experimentátoři!!! |
Neber si to osobně. To experimentování je na tom modelaření to nejlepší, vždyť by to byla nuda, kdyby to člověk hodil a hned to letělo _________________________________________
"vzlétnout můžeš, ale přistát musíš" |
|
Návrat nahoru |
|
|
MichalH
Založen: 01 červen 2007 Příspěvky: 2071 Bydliště: mám
|
Zaslal: Pá 14.listopad 2008 17:15:31 Předmět: |
|
|
Já vim, že jo, vždyť každý můj let je vlastně experiment ( jak to dopadne) _________________________________________ MichalH |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ivan
Založen: 01 červen 2007 Příspěvky: 720 Bydliště: Praha 4
|
Zaslal: So 15.listopad 2008 18:37:49 Předmět: |
|
|
MichalH napsal: | Já vim, že jo, vždyť každý můj let je vlastně experiment ( jak to dopadne) |
Ale to není technikou, ale rukama (to byl jen pokus o žert, všichni víme, že je to jinak ) _________________________________________ DHC 2 Beaver , S.E.5.a, PT-17 Super Stearman, Glastar a nějaké další poletuchy |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|