Před časem jsem dostal od kolegy ze zaměstnání částečně rozestavěné házedlo od firmy IGRA s názvem „výkonný větroň TOM-kategorie A1“.
S balzou a papírem jsem ještě nepracoval, tak jsem se nechal zlákat do končin mnou neprobádaných. Vyzvídal jsem informace kde se dalo a tak se jednoho dne stalo, že jsem ho na Točné vypustil z ruky. A proč „minulé století“? Takto byl TOM označen, když jsem ho na Točné vyndal z auta. Faktem je, že na krabici je napsáno „Rok výroby 1970“. Na to, že jsem „truhlařinu“ stavěl poprvé v životě, TOM kupodivu celkem pěkně klouzal. Díky tomu si v podstatě sám řekl o konverzi na typ A1-E(elektrifikovaný).
Původně jsem uvažoval o motoru SPEED 280, ale nelíbil se mi jeho moc „tlustý“ profil. Chtěl jsem, aby se celkově co nejvíc dílů schovalo do trupu. Nakonec vyhrál SPEED 320.
Palivo si čerpá z Li-Polky 300mAh 2č. která se dá vsadit a schovat do trupu.
Serva jsou mikro od TowerPro na V+S, částečně také schovaná v trupu.
Vše to reguluje microregulátor JETI 05, který jsem dostal bezúplatně zapůjčený na neurčito.
Tažný impuls dostává od vrtule Günter, zvané „jogurtovka“. Aby alespoň trošku ve vzduchu poslouchal, zakoupil jsem ještě přijímač s krystalem PENTA 35/5k. od firmy MZK.
K jeho vlastní výškovce jsem přilepil páskou proužek o šířce 2cm z 2mm balzy, jako pohyblivou část výškovky Jeho vlastní výškovku nechávám na pružno-pevném gumičkovém uchycení.
Jeho vlastní směrovku jsem celou odřízl a to jak vrchní pevnou, tak spodní pohyblivou část. Dostal větší, standartně vypadající.
Kraje výškovky a „uši“ na křídle se mu začaly červenat, ale myslím, že se namá za co stydět. S hmotností je na tom TOM tak, že váží 265g i s dovažovaným čumákem, což mu činí zátěž 17,5g/dcm2 křídla. Pokud bych přičetl i plochu výškovky, tak je na 14,35g/dcm2.
Po létech strávených někde v krabici ve sklepě se dočkal a teď už mu jen přeji klidný vzduch a jisté ruce, které ho povedou.
RomanC alias Kaiser, 20. 1. 2008