Pár poznatků pro ty, kteří to ještě nezkusili.
Po první noční akci, kdy jsme vlastně všichni pouze pozorovali Radkův prosvícený Aerocruiser:
(kromě fantastického večera s grilováním a spoustou legrace), nás pár (bláznů, co jsou ochotni na letišti trávit i večery) noční létání chytlo a začali jsme vyvíjet.
Každý se ubíral vlastním směrem, takže předpokládám, že se i ostatní noční „letci“ z Točné s vámi o své zkušenosti postupně podělí. Tak tedy moje zkušenosti s nočnoletem:
1. Letadlo - vyhoví jakékoliv letadlo schopné letu, radši pomalejší a hodné,určitě elektrolet
2. Zbarvení – nejlépe se mi osvědčila signální oranžová ze spreje (označení neon) v kombinaci s potahem křídla holografickou fólií (není nezbytné), jinak je rozhodně nutné volit světlé barvy
3. Zdroj světla – používám vysoce svítivé LED, různé barvy, někdy i blikající (spíš pro efekt), na jednom letadle 10 až 14 kusů
4. Zdroj proudu – na jednom letadle letadle napájím diody z pohonného tříčlánku Li-pol přes stabilizátor napětí (zní to honosně, ale je to součástka za čtrnáct korun), stabilizátor potřebuje chladič, na ostatních dvou používám nezávislý zdroj – jednočlánek Li-pol ( z vyřazeného vícečlánku)
5. Způsob zapojení – diody jsou zapojeny paralelně, každá dioda má na jednom fousu naletovaný odpor, který sráží proud na potřebných cca 20 mA ( diodám záleží hlavně na protékajícím proudu)
6. Způsob nasvícení - z hlediska orientace v noci se mi nejlépe osvědčila tato kombinace LED na aeroplánu : Konce křídel – jedna bílá shora směrem do středu, zelená směrem dopředu, červená míří dozadu, trup – na každé straně pod křídlem jedna bílá nasvěcuje křídlo zespodu, druhá míří dozadu a nasvěcuje trup a část směrovky ze strany a výškovku zespodu , zelená je v kabině a míří dopředu, červená pod trupem míří dozadu. Výhody tohoto uspořádání : letí-li model ode mne vidím červená světla na koncích křídel a na trupu, letí-li ke mně vidím zelené diody na koncích křídel a v kabině, při bočním pohledu vidím diody na konci křídla, nasvětlený trup a část směrovky , při náklonu směrem k sobě vidím křídlo nasvícené hornimi diodami na koncích , při pohledu zespodu vidím celé nasvícené plochy a část trupu. Tento způsob nasvětlení umožňuje pohodlné a přehledné noční létání.
7. Létání – se neliší od létání ve dne, je nutné nepouštět model moc daleko a nespustit model ani na chvíli z očí. Sebelépe nasvícený model, jakmile mrknete stranou, vás je ochoten při opětovném pohledu zmást a chvilku trvá, než se znovu zorientujete ( stalo se mi, šťastnou náhodou bez následků pro přihlížející noční diváky i pro model). Přece jen je ale létání v noci náročnější na soustředění a na oči, vyplatí se dělat kratší lety.
8. Spoptřeba proudu osvětlení – v podstatě zanedbatelná, osvětlení jednoho letadla popsaným způsobem bere cca 200 mA, takže na jednočlánek 1050 Li-pol je to pár hodin svícení.
9. Kde koupit materiál - GES na Vinohradské , GM v Karlíně, nebo v dalších obchodech s elektronickými součástkami.
Poslední věta – noční létání je úžasný zážitek a další rozměr v modelařině – zkuste to.