Vybral jsem 11ti letému synovi mého kolegy – začátečníka - dle reklamních rad FOCUSE od Pelikána.
Bylo to trochu jinak, ale charakteristika modelu, motor nad křídlem chráněný proti nárazu, „láce“ a jiné aspekty vyhrály.
Natěšený majitel - otec - napevno přilepil ocasní plochy, a šlo se na to!
Po prvním hodu bylo jasno „něco je špatně“. Co z toho vzešlo: těžiště špatně, seřízení špatně, trup špatně, kormidla špatně, motor špatně, vrtule špatně …
A tak to začalo (po jednotlivých úpravách samozřejmě následovaly zkušební lety:
* půlky trupu nedržely u sebe: pomohl epoxid
* dovážení: pomohlo olovo - v cílovém provedení 40g
* zvětšení směrovky a plastové závěsy na původní kýlovku:
* jednoduché „véčko“ křídla (rozříznutí trubky, nový ohnutý osazený střední duralový díl a jeho zalepení do trubky – nejdřív 5 a záhy na 8°)
* dvojté „véčko“ (cca 3cm za koncem trubky na cca 12°/ucho – počítáno ke konci oblouku)
* zkroutila se po 10ti minutách na sluníčku náběžka kabiny – byla odstřižena:
* výztuha „hrajícího“ trupu – měnilo se seřízení – tvrdou balsou tl.1.2(2 podélníky v dělící rovině)
* výměna „jogurtovky“ vrtule za jinou „jogurtovku“ – marně (proud cca 5.5A je pro pohon málo)
* kontrola výkonu motoru(v tlačném provedení podstatně menší otáčky a výkon než tažné zapojení při nastaveném středním časování víka motoru – při zkouškách pozor na polarizaci diody na motoru)
* větší chladič regulátoru – pro jistotu
* náběhy v chladících otvorech trupu (seříznutí EPP)
* přemístění příjmače a regulátoru z vnitřního boku trupu víc dopředu na dno(pozor, anténa příjmače v průchodu trupem je přilepena, její izolace porušena – opraveno bužírkou)
* kleštinový unašeč D2.3/M5 a „levá“ vrtule APC
* konstrukční výškovka a kýlovka – Focus nedržel stopu ani velikost výchylek, dělal co chtěl, než uhlíkovou výztuhu jsem raději zvolil novou balsovou konstrukci nažehlenou Solarfilmem:
* úprava úhlu seřízení (2.5° se jeví jako příliž – doporučuji kolem 2°):
* nastavení velikosti výchylky VOP na páce serva
Nebudu psát o dalších „nectnostech“, jako je to že kabina prostě nedrží, vychází vyšší hmotnost i v původním provedení atd.
Tak dnes můžu konstatovat, že to létá. A letové vlastnosti? S tímto „modelem pro začátečníky s výbornými letovými vlastnostmi“, jak uvádí prodejce, lze nyní v rozumném čase slušně nastoupat, zaplachtit termiku i zablbnout si v motorovém letu.
A kolik to stálo? Kromě pořizovací ceny cca 3000Kč: 5min – epoxy – 130Kč, 7mm prkénko balsy(2.jakost) – 50Kč, vteřinové lepidlo – 65Kč, unášeč vrtule – 35Kč, levá vrtule APC – 120Kč, červená fólie – 80Kč a co šuplík dal: např. závěsy kormidel, Al – plech na chladič, bílá fólie, červená samolepka na doplňky, modrá samolepka na část kabiny, oboustranná samolepka, olovo na dovážení a spoustu času.
Takže: všem těm, co zakoupili stejné éro přeji mnoho příjemných letových zážitků.
V případě vašeho zájmu o detaily výše uvedených úprav a další fotky(současné video „v letu“ zatím nemám, ale časem dodám) jsem k dispozici na www.allo-b@volny.cz.
Hustý vzduch – Allo.
Allo, 20. 8. 2008