Záchrana hydroplánů - SPRINGER HOGO III

Nejdříve vysvětlení pro ty, kteří by si mohli myslet, že lodička na stránky leteckých modelářů nepatří. Tedy, není to lodička, ani žádná hračka pro tatínky, dědečky a dětičky. Je to vysoce specializované záchranné zařízení pro přibližování nepojízdných a neletuschopných hydroplánů (jak je v praxi vyzkoušeno, většinou plovoucích nožičkama vzhůru dost daleko od břehu).

Za normálního teplého počasí je možné záchrannou akci provést buď lodí (pokud je k dispozici), pomocí gumového člunu, v krajním případě pomocí dobrovolného plavce. V zimním období, pokud chceme létat s hydroplány, nemáme moc na vybranou.

A jsme u toho. Při výběru typu záchranné RC lodi zvítězil tlačný remorkér třídy SPRINGER. Z internetu jsem si stáhnul souřadnice trupu – profil je opravdu dobře vymyšlený .

Jako hlavní a vlastně jediný materiál pro stavbu jsem zvolil Forex. V šuplíku se našla zapomenutá pětsetčtyřicítka, dvě ozubená kola (z bůhví čeho) a začala výroba pohonné jednotky. Pouzdro lodního hřídele je z mosazné trubky se zaletovanými bronzovými pouzdry, hřídel z kulatiny o průměru čtyři milimetry, celek je naplněn vazelínou. Ozubená kola dávají poměr 1:2, lodní šroub 45 mm je od Pecky. Exkluzivní šestivoltovou gelovou baterii 7,2Ah dodal Honza Baterka. RC soupravu na 40 MHz jsem si i s obousměrným regulátorem vypůjčil ze synovy buginy.V šuplíku se taky našlo standardní servo ke kormidlu.

Trup je slepen z pětimilimetrového Forexu gelovým vteřinovým lepidlem, pro jistotu jsou vnitřní hrany vylepeny tavnou pistolí. Stejně tak i nástavba, na které je patrné, že mě stavba už pomalu, ale jistě, přestávala bavit (není to letadlo). Nekonají se žádné lodičkářské detaily, zábradlíčka a podobně – ostatně, je to, jak již bylo uvedeno, technické zařízení, žádná hračka. Povrchová úprava je provedena běžnými laky ve spreji

nápisy jsou vyplotrované.

Po úspěšné plavební zkoušce na zahradním jezírku už zbývalo jen vzít hydroplány a jet naostro.

U zajíždění na rybníku Slatina se nás sešlo šest, z toho pět leteckých modelářů, jeden divák. Když se ukázalo, že HOGO III. opravdu plave a jezdí i docela rychle a obratně, šel vysílač z ruky do ruky a všichni si hráli a hráli….

Když si dohráli, nastala doba pro záchranu hydroplánu. Jako na potvoru se zúčastněným pilotům nepodařilo převrátit hydroplán na vodě (Roman rafinovaně havaroval na břehu), takže nakonec byla nasimulována situace. Roman obětoval letadlo, vyndal regulátor a pustil éro na vodu vzhůru nohama. A zase jsme si hráli a hráli, strkali letadlo remorkérem po vodě sem a tam a zase sem. Nakonec se ukázalo, že s trochou cviku je záchrana pomocí tlačného remorkéru reálná a efektivní.

A teď se těšíme, až někdo opravdu utopí éro a my budeme zachraňovat a zachraňovat a při tom si nádherně zajezdíme s lodičkou (pardon, s technickým záchranným prostředkem).

A nakonec pár fotek.. (Zhruba tříkilový SPRINGER HOGO III. je dlouhý 460mm, široký 200mm, pohon bere 2 A na plnou páru).

MichalH, 25. 10. 2008

Komentáře k článku "Záchrana hydroplánů - SPRINGER HOGO III"
  • radekc - 25.10.2008 22:11 - Krásná a šikofnáá lodička :-))))
  • MichalH - 04.07.2009 22:41 - Za dobu své existence už HOGO několikrát účinně zasáhl a přitlačil pár eroplánů a jeden upadlý plovák ke břehu.
  • MichalH - 30.09.2011 13:15 - Jen taková poznámka. Romanův hydroplán - zvaný tramvaj - který posloužil při testování záchranných prací, již není mezi námi. Na rozdíl od Hoga III, který je stále v pohotovosti na stole v dílně ( podzim, kdy se člověku moc nechce do vody, je jeho čas), odešla tramvaj na sešlost věkem.
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
Kód z obrázku(*):
Vaše jméno - přezdívka(*):
Komentovat(*):
 
Home » Články » Záchrana hydroplánů - SPRINGER HOGO III